nästan live

 picasion.com gif maker
Sorterar in bakterier i undergrupper. Somnar.
 
OBS, i bakgrunden syns en del av mitt och Gustafs barnboksprojekt (mest Gustafs). Den kommer nog ut lagom tills att ni skaffat barn.
 
Något jag inte gäspar över är dokumentären Bully som jag såg härromdagen. Ligger på svtplay för den intresserade, men jag kan inte säga att jag nödvändigtvis rekommenderar er att se den.
Har svårt att ta ställning till huruvida det var en bra dokumentär eller inte, ingen kan undgå att bli berörd av mobbning i vilken form det än presenteras. Just att bli berörd brukar vara en indikator på att en sett något av kvalité osv, fast i detta fall har jag svårare att göra den bedömningen. Hur som helst, trots att jag höjde ett ögonbryn när några av barnen som mobbade (ca 13års ålder) presenterades med filmklipp och namn, så fanns det några intressanta poänger.
Upprörande och hjärtekrossande t ex när föräldrarna till en pojke som begått självmord ordnade ett möte med bl a skolstyrelsen och ifrågasatte hur detta kunde få hända. Det är inte enkelt att vända en negativ trend inom en klass eller veta vad som händer när läraren ser åt ett anat håll, men klart är det att de vuxna bär ett enormt ansvar i att förhöra sig om stämningen inom en klass och snabbt reagera när något tycks vara fel.
En av flicka (14 år) som en fick följa hade en dag fått nog av kränkningar och hotade sina klasskamrater med pistol (som hon tagit hemifrån...). Polischefen deklarerade då att det inte finns något som rättfärdigar ett sådant beteende (såklart) men också att flickan kunde dömas till flera hundra års fängelse.
Så blev inte fallet men detta påminner mig om en Amnestykampanj för inte så längesedan som belyste ungdomar i USA som dömts till livstids fängelse (och i några fall 200 år extra utöver livstid). Ska försöka hitta infomaterial och posta här. Värt att ägna en tanke.
 
Hade tänkt vänta med att skriva om detta, men nu rann denna text ur mig i rasande fart. Ej så genomtänkt som jag planerat alltså.
Sammanfattning för den som inte orkade läsa texten ovan:
Jag grät massor. Funderade en sväng efteråt. Funderar fortfarande.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0