prioriteringskatastrof

Då jag ska börja skolan igen på fredag så har jag vigt denna dag åt förberedelser. Min plan: att lära mig kemi, läsa en sväng om Kongo och räkna igenom hela MaB.

Var först rädd att detta åtagande skulle kännas lite väl tungt och blev därför glad när mamma visade mig denna video:

 

(Rap om arbetet på CERN). Youtubeplugg är mitt bästa plugg.

 

Då jag inte ännu har upptäckt denna eventuella naturvetenskapliga ådra, så är risken stor att jag endast snöar in på Kongoläsning idag. Detta har såklart inget med skolan att göra (för tillfället).

Bakgrund:

Igår var jag på ett Amnestymöte där en av våra medlemmar, nyligen hitflyttad från Kongo-Kinshasa berättade om sin bakgrund som journalist i landet. Efter att ha sett en dokumentär eller två så insåg jag att det enda jag egentligen har vetskap om är hur landet såg ut under Leopolds välde. Sedan 1998 tros minst 5 miljoner människor (enl. Amnesty International) ha dött i konflikten och landet anses vara en av världens farligaste för kvinnor att vistas, inte minst då våldtäkt utövas som ett vapen mot civilbefolkningen (Åh, Todd Atkin, bespara oss dina uttalanden om våldtäkt/graviditet)

Kongo-Kinshasa har enorma naturrikedomar, trots detta så lever större delen av befolkningen i fattigdom.

Känns synnerligen befogat att läsa på mer om detta land, och helst även om Centralafrika i sin helhet. Jag har en gigantisk kunskapslucka inom detta område.


MEN, nu är det egentligen mest panik med Kemi/Fysik/Matematik. Jag har inte kommit på någon lämplig övergång mellan utrikespolitik och kemi ännu. Kanske grundämnen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0