brådis

Tjoho, vill inte oviktigförklara mitt förra inlägg, men något som är bråttom på riktigt är ju följande:

Frige Pussy Riot, veckans vädjande via Amnesty

Lånar lite text från Amnestys hemsida:
För ett par veckor sedan inleddes rättegången mot tre av medlemmarna i det ryska punkbandet Pussy Riot. De tre unga kvinnorna riskerar upp till sju års fängelse för en protestaktion de genomförde tidigare i år i en kyrka i Moskva. Gruppen har sagt att de vill protestera mot inskränkningar av yttrandefriheten och mötesfriheten i Ryssland. Det står helt klart att det orättvisa åtalet mot medlemmarna i punkbandet ska ses i ett bredare politiskt sammanhang kopplat till andra protester mot Putin i samband med presidentvalet. Amnesty anser att kvinnorna är samvetsfångar och att de omedelbart och villkorslöst ska släppas fria!


Domen väntas falla nu på fredag, 17 augusti.

Det finns hundratals liknande vädjanden/aktioner som jag hade kunnat posta här, bl a har min Amnestygrupp jobbat under temat "Shell, städa upp efter er", som syftar till att belysa de enorma oljespillen i Nigerdeltat. Skulle någon vara intresserad av att gå med i min grupp, ELLER, om någon råkar vara med i en Lundagrupp så kan ni säga till. Förhoppningsvis går detta tekniska basår så lätt att jag hinner med lite engagemang där också + att leva.

Sedan hoppas jag faktiskt på någon form av boktips, för att återknyta till föregående inlägg.

Nä, vill ju inte låta helt negativ, Ryssland kanske har lite problem med yttrandefriheten, men uppenbarligen så är inte bygglovsreglerna lika strikta (positivt). Här är två fina exempel:


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0